De intiatiefnemers van het concept 40 dagen Eten uit de Streek zijn IJsbrand Snoeij, Renze Holwerda, Marlies Knol en Jurrien Rossien. Daarnaast is er een kerngroep opgericht van consumenten, producenten, investeerders en leveranciers. Dit zijn:
- Gert van Middendorp (Vanelly, melkveehouderij en zuivel- en kaasmakerij met Landwinkel)
- Marjanne Borren (De Lankerenhof, biologisch legpluimveebedrijf)
- Jantine van de Kraats (BoerenBok, bokkenhouderij)
- Marlies Knol (consument en voorheen Gemeente Barneveld)
- Renze Holwerda (consument)
- Bart Boon (Ecofields, biologische kalverhouderij en slagerij)
- Harry Rijken (consument)
- Peter Verburgh (Partycentrum de Molen)
- Stichting Ede Marketing (marketing & communicatie)
- Rogier Spierenburg (Rabobank Gelderse Vallei)
- Susanna Butterman (Gemeente Ede)
- Justine Smithuis (consument)
- Barrie van Geresteijn (Vallei Groenten)